Anbahnung von BNE im Kindergarten
DOI:
https://doi.org/10.25321/prise.2024.1528Abstract
Hintergrund: Im Kindergarten kommen die Kinder zum ersten Mal mit dem formalen Bildungsbereich und damit auch mit Bildung für eine Nachhaltige Entwicklung (BNE) in Berührung. BNE wird meist als thematische Unterrichtsumgebung umgesetzt und stellt hohe Anforderungen an die Kindergartenlehrpersonen sowie an die Kinder. Darüber hinaus sind bei der Vermittlung von BNE im Kindergarten auch die Spezifika des Zyklus 1, d.h. der Kindergarten- und der ersten sowie zweiten Primarstufe, zu berücksichtigen, die zwei Logiken verfolgen – diejenige der Entwicklungsorientierung und diejenige der Fachorientierung. Es zeigte sich, dass insbesondere im Bereich des Lebens- und Erfahrungsraums, in welchem Strukturen zur Gestaltung von Raum, Material, Zeit und den sozialen Interaktionen wie auch verbindende Elemente wie Routinen und Rituale im Zentrum stehen (vgl. EULE ®-Modell in Gysin et al., 2024) bisher keine Vorschläge vorliegen, wie BNE im Kindergarten umgesetzt werden kann.
Ziel: Im noch laufenden Projekt «Step by Step zu BNE – BNE-Kompetenzen erkennen und anbahnen. Eine Handreichung für das Unterrichten im Kindergarten» [Ko-Er-An] (2023-2025) sollen Zugänge zur Anbahnung von BNE-Kompetenzen unter besonderer Berücksichtigung des Lebens- und Erfahrungsraums der Kinder erarbeitet und somit alternative Wege aufgezeigt werden, wie der Einstieg in eine BNE im Kindergarten unterstützt werden kann und welche BNE-Kompetenzen wie angebahnt werden können.
Design und Methode: Das Projekt wurde in Anlehnung an den Design-Based-Research Ansatz (DBR) umgesetzt. In einem ersten Schritt wurden die Grundlagen von BNE und dem Rahmenmodell zur Gestaltung von Unterricht im Zyklus 1 – dem EULE®-Modell – verknüpft. Mehrere Expertinnen und Experten rund um BNE, EULE® und den Zyklus 1 wie auch Kindergartenlehrpersonen haben im Rahmen von zwei Workshops an der Ausrichtung der Umsetzungsvorschläge sowie an der Verdichtung der Grundlagen mitgewirkt. Anschliessend wurden die Umsetzungsvorschläge in der Praxis erprobt, und es fand eine schriftliche Evaluation durch Kindergartenlehrperson statt. Eine weitere Erprobungsphase in der Lehrerinnen- und Lehrerbildung steht noch aus. Die Rückmeldungen aus den Erprobungen und schriftlichen Evaluationen fliessen in die Überarbeitung ein.
Ergebnisse: Im Projekt konnte erarbeitet werden, welche BNE-Kompetenzen im Lebens- und Erfahrungsraum im Kindergarten angebahnt werden können und welche Fragen bei der Bearbeitung und Umsetzung besondere Beachtung bedürfen. Diese Erkenntnisse werden in einer Handreichung mit konkreten Umsetzungsvorschlägen und Hintergrundinformationen für Kindergartenlehrpersonen und die Aus- und Weiterbildung umgesetzt.
Keywords: Bildung für Nachhaltige Entwicklung (BNE), Kindergarten, Lehrerinnen- und Lehrerbildung, Weiterbildung, Unterrichtsmaterialien, Lebens- und Erfahrungsraum
Initiating ESD in kindergarten
Background: Kindergarten is the first time that children come into contact with the formal education sector and therefore also with Education for Sustainable Development (ESD). ESD is usually implemented as a thematic teaching environment. It places high demands on both the kindergarten teachers and the children. In addition, the specifics of cycle 1 (kindergarten and first and second primary level) must also be considered when teaching ESD in kindergarten. Cycle 1 follows two logics: development orientation and subject orientation. In the area of the living and experience space, there are currently no proposals on how ESD can be implemented in kindergarten. The living and experience space includes structures for the design of space, material, time and social interactions as well as connecting elements such as routines and rituals in the center (cf. EULE ® model in Gysin et al., 2024).
Purpose: The aim of the project «Step by Step to ESD – Identifying and Initiating ESD Competencies: A Guide for Teaching in Kindergarten» (2023-2025), which is still ongoing, is to develop approaches to initiate ESD competences with special consideration of the children's living and experience space. In this way, alternative ways of supporting the introduction of ESD in kindergartens can be shown, as well as which ESD competences can be initiated and how.
Design and Method: The project was implemented using the design-based research approach (DBR) as a guideline. In a first step, the basics of ESD and the framework model for designing lessons in Cycle 1 - the EULE® model - were linked. Several experts on ESD, EULE® and Cycle 1 as well as kindergarten teachers participated in two workshops to help align the implementation proposals and consolidate the basic principles. The implementation proposals were then tested in practice and a written evaluation was carried out by kindergarten teachers. A further testing phase in teacher training is still pending. The feedback from the trials and evaluations will be incorporated into the revision.
Results: The project was able to identify which ESD skills can be developed in the living and experience space and which issues require special attention during processing and implementation. These findings will be implemented in a handout with concrete suggestions for implementation and background information for kindergarten teachers and for initial and further training.
Keywords: Education for Sustainable Development (ESD), kindergarten, teacher training, further education, teaching materials, living and experience space
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 The Author/s
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. The applicable licence is https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/, which means
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format
Adapt — remix, transform, and build upon the material under the following terms:
Attribution: You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial: You may not use the material for commercial purposes.
ShareAlike: If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see The Effect of Open Access).