Analysis of educational web servers for science teaching at the secondary I level, Analyse von Unterrichtsmaterialservern für den Naturwissenschaftsunterricht auf der Sekundarstufe I
DOI:
https://doi.org/10.25321/prise.2018.621Keywords:
Naturwissenschaftsunterricht, Unterrichtsmaterialserver, Kriterienraster, Mediendidaktik, Internet, WebAbstract
ABSTRACT
The internet has developed rapidly in the last decades. Consequently, it gains in importance for schools. New competence-oriented teaching methods, such as „problem based learning“, rely on the internet as well as on suitable educational web servers. The availability of computers, laptops, and wireless networks in schools and private smartphones of the pupils allow for a diverse use of the internet. This study investigates and examines 121 educational web servers in German language according to their usability for science teaching on lower secondary level. Various methods were used to collect these 121 educational web servers. To analyze them, criteria for educational web servers suitable for science teaching were set up. The criteria were gained by a literature search. An evaluation grid was developed from these criteria, consisting of six main categories containing 30 criteria. The analysis of the 121 educational web servers leads to recommendations for web servers that can be used by teachers and teacher students for preparing lessons. Besides the assessment of web servers, the evaluation grid can also be used to set up and program new educational web servers.
ZUSAMMENFASSUNG
Das Internet hat sich vor allem im letzten Jahrzehnt rasant weiterentwickelt und gewinnt auch für die Schule zunehmend an Bedeutung. Neue Lehr- und Lernformen für einen kompetenzorientierten Unterricht wie zum Beispiel das „Problembasierte Lernen“ (PBL) erfordern vermehrt den Einsatz des Internets und dementsprechend sind geeignete Unterrichtsmaterialserver notwendig. Die Verfügbarkeit von Computern, Laptops, drahtlosen lokalen Netzwerken an Schulen und die Smartphones der Lernenden lassen heute vielfältigste Anwendungen zu. Die vorliegende Studie untersucht und analysiert 121 mittels verschiedener Methoden gefundene Unterrichtsmaterialserver in deutscher Sprache auf die Gebrauchstauglichkeit für den Naturwissenschaftsunterricht der Sekundarstufe I. Dafür wurden mit Hilfe einer Literaturrecherche im Bereich der Medienpädagogik und -didaktik verschiedene Gütekriterien erarbeitet, die ein Unterrichtsmaterialserver für den Naturwissenschaftsunterricht erfüllen muss. Aus diesen Gütekriterien entstand ein Bewertungsraster mit sechs Hauptkategorien, die 30 verschiedene Kriterien beinhalten. Anhand dieses kriterienbasierten Bewertungsinstrumentes wurden in einem zweiten Schritt die 121 Unterrichtsmaterialserver für den Naturwissenschaftsunterricht bewertet. Daraus lassen sich Empfehlungen für Unterrichtsmaterialserver ableiten, die von Lehrpersonen und Lehramtsstudierenden für eine adressatengerechte Unterrichtsvorbereitung beigezogen werden können. Zudem können die erarbeiteten Gütekriterien bei der Entwicklung und Programmierung neuer Unterrichtsmaterialserver beigezogen werden.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. The applicable licence is https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/, which means
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format
Adapt — remix, transform, and build upon the material under the following terms:
Attribution: You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial: You may not use the material for commercial purposes.
ShareAlike: If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see The Effect of Open Access).