L’épistémologie comme moyen d’introduire la réflexion sur l’éducation en vue d’un développement durable (EDD) auprès d’étudiant·e·s de première année de formation HEP
DOI:
https://doi.org/10.25321/prise.2022.1364Abstract
Le contexte : Cet article décrit la manière dont une réflexion épistémologique portant sur la construction des sciences et des mathématiques est proposée aux futur·e·s enseignant·e·s de l’école primaire.
L’objectif : L’objectif de cette démarche est de développer un esprit critique permettant la prise de recul nécessaire pour comprendre les grands défis environnementaux, sociaux et économiques de ce 21e siècle et de déjouer les ma-noeuvres complotistes qui apparaissent de plus en plus, notamment dans les réseaux sociaux.
La méthode : Basée sur une pédagogie inversée, les différentes étapes de ce travail, les ressources utilisées et le travail de validation demandé aux étudiant·e·s sont amenés de manière à pouvoir être transférés dans un autre contexte d’enseignement.
Les résultats: Les travaux de validations effectués par les étudiant·e·s montrent que cette approche contribue effica-cement à développer leur compréhension des mécanismes qui caractérisent les approches scientifiques et contribuent ainsi au développement de leur esprit critique.
Mots-clés: épistémologie, éducation en vue d’un développement durable (EDD), complotisme, esprit critique, démarche scientifique, his-toire des sciences
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 The Author/s
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. The applicable licence is https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/, which means
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format
Adapt — remix, transform, and build upon the material under the following terms:
Attribution: You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial: You may not use the material for commercial purposes.
ShareAlike: If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see The Effect of Open Access).