Biologiedidaktische Interessens- und Motivationsforschung zum ausserschulischen Lernen im Wattenmeer
DOI:
https://doi.org/10.25321/prise.2023.1402Abstract
Hintergrund: In der biologischen Bildung erhalten ausserschulische Lehr- und Lernprozesse aufgrund ihres vielseitigen Potenzials eine grosse Bedeutung. Vor allem das Erkunden von Naturräumen und die damit einhergehenden Primärerfahrungen können für Schüler:innen einen besonderen Zugang zu biologischen Phänomenen schaffen. In der biologiedidaktischen Forschung wurden bisher viele verschiedene ausserschulische Lernorte berücksichtigt, das UNESCO-Weltnaturerbe Wattenmeer stand bisher jedoch nicht im Fokus dieser empirischen Betrachtung.
Ziel: Die vorliegende Studie ermittelte die Auswirkungen des ausserschulischen Lernens im Wattenmeer auf das situationale Interesse sowie die dabei wahrgenommene intrinsische Motivation der Schüler:innen. Dabei wurde mit dem Geschlecht, dem Alter, der letzten Schulnote im Fach Biologie sowie mit schulischen, ausserschulischen und privaten Vorerfahrungen mit dem Wattenmeer der Einfluss verschiedener Faktoren untersucht.
Stichprobe/Rahmen: In der Studie haben 353 Schüler:innen von weiterführenden Schulen an einer Exkursion in das Wattenmeer teilgenommen. Ihr durchschnittliches Alter betrug 12.30 Jahre, 54.94% der Befragten waren weiblich. Die Erkundung des Wattenmeeres dauerte zwei Stunden und wurde von einer/em Wattführer:in begleitet.
Design und Methoden: Die Schüler:innen wurden direkt nach der Exkursion in das Wattenmeer mit einem Fragebogen befragt. Um die beiden betrachteten Konstrukte erheben zu können, wurden bereits im biologiedidaktischen Kontext mehrfach verwendete Messinstrumente eingesetzt. Die Erhebung des situationalen Interesses erfolgte mit der Situational Interest Scale, die der intrinsischen Motivation mit der Kurzskala intrinsischer Motivation.
Ergebnisse: Aus den Ergebnissen geht unter anderem hervor, dass es in Bezug auf beide Konstrukte hinsichtlich der Wahrnehmung der Wattwanderung keine nennenswerten geschlechtsspezifischen Unterschiede gibt. Sowohl das Alter als auch die letzte Schulnote in Biologie korrelierten negativ mit den beiden Konstrukten. Besonders vorherige ausserschulische Vorerfahrungen haben einen Einfluss auf das situationale Interesse und die intrinsische Motivation genommen.
Schlussfolgerungen: Mit dieser Studie wurde das Lernen in diesem UNESCO-Weltnaturerbe erstmals aus einer empirisch-forschenden Perspektive der Biologiedidaktik mit einer Bezugnahme zur Interessens- und Motivationsforschung betrachtet. Die Ergebnisse können das Potenzial des Wattenmeeres für ausserschulisches Lernen skizzieren und bekräftigen zugleich bereits in der Literatur dargelegte Zusammenhänge.
Keywords: biologische Bildung, ausserschulisches Lernen, situationales Interesse, intrinsische Motivation, Wattenmeer, Bildung für nachhaltige Entwicklung
Didactic biology interest and motivation research on out-of-school learning in the Wadden Sea
Background: In biology education, out-of-school teaching and learning processes are of great importance due to their versatile potential. Especially the exploration of natural areas and the accompanying primary experiences can create a special access to biological phenomena for students. In biology didactic research, many different out-of-school learning sites have been considered so far, but the UNE-SCO World Heritage Site Wadden Sea has not been in the focus of this empirical consideration.
Purpose: The present study determines the effects of out-of-school learning in the Wadden Sea on the situational interest as well as the intrinsic motivation of the students. Gender, age, last grade in biology, and prior school, out-of-school, and private experiences with the Wadden Sea were used to examine the influence of various factors
Sample/Setting: In the study, 353 students from secondary schools participated in a field trip to the Wadden Sea. Their average age is 12.30 years, 54.94% of the respondents are female. The exploration of the Wadden Sea lasted two hours and was accompanied by a mudflat guide:.
Design and Methods: The students were asked questions directly after the excursion to the Wadden Sea. In order to be able to survey the two constructs under consideration, measuring instruments that have already been used several times in the context of didactic biology were employed. The situational interest was measured with the Situational Interest Scale, the intrinsic motivation with the Short Scale of Intrinsic Motivation.
Results: One of the findings is that there are no significant gender differences with respect to either construct regarding perceptions of the mudflat hiking tour. Both age and the last school grade in biology correlate negatively with the two constructs. Especially previous out-of-school experiences have an influence on situational interest and intrinsic motivation.
Conclusions: This study was the first to examine learning in this UNESCO World Heritage Site from an empirical research perspective of biology didactics with a reference to interest and motivation research. The results show a high potential of the Wadden Sea for out-of-school learning and at the same time confirm connections already presented in the literature.
Keywords: biology education, out-of-school learning, situational interest, intrinsic motivation, Wadden Sea, education for sustainable development
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 The Author/s
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. The applicable licence is https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/, which means
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format
Adapt — remix, transform, and build upon the material under the following terms:
Attribution: You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial: You may not use the material for commercial purposes.
ShareAlike: If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see The Effect of Open Access).