Analisi del linguaggio per lo studio del pensiero scientifico di bambini ed insegnanti

Tommaso Corridoni

Abstract


This work shows how the statistical study of the language by means of a descending hierarchical classification is a research method useful for both science didactics and pedagogy. Comparing the results obtained analyzing texts in which both primary school children and their in-training teachers answer the same question about a scientific argument (why the leaves fall in autumn?) shows that, for this theme: a) adults and children use almost the same methods to research explicative models, while the paradigms change, i.e. the elements, the relations, the languages used to organize and formalize models; b) children explore easily new scientific paradigms, while aduls can be trapped in those they already know, maybe because of their representations of science. As discussed, these results are also useful for teacher training.

Keywords


Primary school, Science didactics, Models, Teacher training, Text mining

Full Text:

PDF (Italiano)

References


Avgitidou, S., Pnevmatikos, D., Likomitrou, S. (2013). Preservice Teachers' Beliefs About Childhood: Challenges for a Participatory Early Childhood Education? Journal of Early Childhood Teacher Education, 34, 390.

Bianchi, V. (2018). Con la frutta e la verdura abbiamo la forza per dare gli abbracci. Bachelor thesis, SUPSI. http://tesi.supsi.ch/2073/ (08/10/2019).

Bolasco, S. (2013). L'analisi automatica dei testi. Roma: Carocci.

Chiari, I. (2008). La chiave probabilistica delle lingue: teoria linguistica e applicazioni computazionali. In "Linguaggio, mente e società", a cura di Fulci, L. & Sciubba, E., pp. 55-79. Roma: EUROMA.

Cignetti, L., Demartini, S. (2016). Dal dato allo strumento. Quando l’errore è un valore: questioni teoriche e pratiche nell’allestimento del Lessico dell’Italiano Scritto della Svizzera Italiana in Contesto Scolastico. RiCOGNIZIONI, 6, 35. Torino: Dipartimento di Lingue e Letterature Straniere e Culture Moderne.

Coquidé-Cantor, M. & Giordan, A. (2002). L'enseignement scientifique à l'école maternelle. Paris: Delagrave.

Corni, F. (2013). Le scienze nella prima educazione. Trento: Edizioni Centro Studi Erikson.

Corridoni, T., Canonica-Foletta, P. (2014). Piante, alberi e patate. Concezioni e modelli di pianta in una scuola dell’infanzia. Atti del convegno "Innovazione nella didattica delle scienze nella scuola primaria e dell’infanzia: al crocevia fra discipline scientifiche e umanistiche". Mantova: Ed. Universitas Studiorum.

De Nicola, S. (2013). La voce del suono: un laboratorio didattico sul saxofono e il suono alla Scuola dell’Infanzia. Bachelor thesis, SUPSI. http://tesi.supsi.ch/229/ (08/10/2019).

De Vecchi, G. & Giordan, A. (2002). L'enseignement scientifique: comment faire pourqui ça marche ? Paris: Delagrave.

Dransfield, E., Morrot, G., Martin, J.-F., Ngapo, T.M. (2004). The application of a text clustering statistical analysis to aid the interpretation of focus group interviews. Food Quality and Preference, 15, 477.

Driver, R., Squires, A., Rushworth, P., Wood-Robinson, V. (1994). Making sense of secondary science. London: Routledge.

Enne, G. (2013). …forse gli abbiamo dato troppo da mangiare: studio dell’evoluzione delle concezioni dei bambini di SI sulla metamorfosi del girino. Bachelor thesis, SUPSI. http://tesi.supsi.ch/233/(08/10/2019).

Erard, C. (2017). Tutti hanno la forza nel cuore, anche noi bambini. Bachelor thesis, SUPSI. http://tesi.supsi.ch/1579/ (08/10/2019).

Fuchs, H.U. (2011). Force Dynamic Gestalt, metafora e pensiero scientifico. Atti del Convegno "Innovazione nella didattica delle scienze nella scuola primaria: al crocevia fra discipline scientifiche e umanistiche". Modena: Artestampa.

Fuchs, H.U. (2015). From Stories to scientific models and back: Narrative framing in modern macroscopic physics. International Journal of Science Education, 37, 934.

Gopnik, A. (2014). Il bambino filosofo. Torino: Bollati Boringhieri.

Griffiths, T.L. & Tenenbaum, J.B. (2006). Optimal Predictions in everiday cognition. Psycological Science, 17, 767.

Hanson, N., R. (1978). I modelli della scoperta scientifica. Milano: Feltrinelli.

Hestenes, D. (2006). Notes for a Modeling Theory of Science, Cognition and Instruction. Atti del Congresso GIREP "Modelling in Physics and Physics Education".

Jukic, S. (2017) Prendimi per mano e ti spiegherò perché il pane è così buono: Bambini, anziani e pane uniti da un filo sostenibile. Bachelor thesis, SUPSI. http://tesi.supsi.ch/1586/ (08/10/2019).

Karmiloff-Smith, A. (1995). Oltre la mente modulare. Bologna: il Mulino.

Kuhn, T. (1978). La struttura delle rivoluzioni scientifiche. Torino: Einaudi.

Lakoff, G., Johnson M. (1980). Metaphors we live by. Chicago, Ill.: University of Chicago Press.

Lapalut, S. (2006). Text clustering to support knowledge acquisition from documents. Les cahiers de l'analyse des données. RR-2639, INRIA.

Lebart, L., Morineau, A., Piron, M. (1995). Statistique exploratoire multidimensionnelle. Paris: Dunod.

Loubère, L., Ratinaud, P. (2014). Documentation IRaMuTeQ 0.6 alpha3, version0.1; http://www.iramuteq.org/ (08/10/2019).

Menon, D., Sadler, T. D. (2016). Preservice Elementary Teachers’ Science Self-Efficacy Beliefs and Science Content Knowledge. Journal of Science Teacher Education, 27, 649.

Mesterhazy, E. (2016). Forse era meglio comprare un albero di Natale finto. Bachelor thesis, SUPSI. http://tesi.supsi.ch/840/ (08/10/2019).

Milford, T.M., Tippett, C.D. (2013). Preservice Teachers’ Images of Scientists: Do Prior Science Experiences Make a Difference?, Journal of Science Teacher Education, 24, 745.

Piaget, J. (1966). La rappresentazione del mondo nel fanciullo. Torino: Bollati Boringhieri.

Ramelli, S. (2014). Bruchi che cambiano vestito e farfalle che non volano: studio dell’evoluzione del pensiero scientifico dei bambini di scuola dell’infanzia sullo sviluppo del baco da seta. Bachelor thesis, SUPSI. http://tesi.supsi.ch/161/ (08/10/2019).

Reinert, M. (1983). Une méthode de classification descendante hiérarchique: application à l'analyse lexicale par contexte. Les cahiers de l'analyse des données 8, 187.

Reinert, M. (1993). Les "mondes lexicaux" et leur "logique" à travers l'analyse statistique d'un corpus de récits de cauchemars. Language et société, 66, 5.

Roletto, E. (2005). La scuola dell'apprendimento. Trento: Erikson.

Scarabelli, N. (2018). Dobbiamo dire al sindaco di mettere in giro più spazzature. Bachelor thesis, SUPSI. http://tesi.supsi.ch/2127/ (08/10/2019).

Shulman L.V., Restaino-Baumann L.C.R., Butler L. (1985) - The Future of Piagetian Theory. The Neo-Piagetians. Springer US.

Tenenbaum, J.B., Kemp, C., Griffiths, T.L., Goodman, N.D. (2011). How to Grow a Mind: Statistics, Structure, and Abstraction. Science 331, 1279.

Tarchini, V. (2019). È difficile pulirla, l'acqua. Bachelor thesis, SUPSI.

Villarroel, J. D., Antón, A., Zuazagoitia, D., Nuño, T. (2018). A Study on the Spontaneous Representation of Animals in Young Children’s Drawings of Plant Life. Sustainability, 10, 1000.

Vygotsky, L. S. (1986). Thought and Language. Cambridge: The MIT Press.

Yilmaz-Tuzun, O. (2008). Preservice Elementary Teachers’ Beliefs About Science Teaching. Journal of Science Teacher Education, 19, 183.




DOI: http://dx.doi.org/10.25321/prise.2019.915

Refbacks

  • There are currently no refbacks.

Article tools

About The Author

Tommaso Corridoni
SUPSI-DFA
Switzerland

Language